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Recto de la pochette du disque Monitor Collectors Series MCS-2122
Recto de la pochette du disque Die Volksplatte SMVP 8017 de la Kristall Gesellschaft M.B.H. Köln
Étiquette recto du disque Monitor Collectors Series MCS-2122
Étiquette verso du disque Monitor Collectors Series MCS-2122

Joseph HAYDN
Symphonie No 85 en si bémol majeur, dite «La Reine»
Nordwestdeutsche Philharmonie
Georg-Ludwig JOCHUM
18 au 20 février 1959, Rudolf-Oetker-Halle, Bielefeld

Les Symphonies No 82 à 87 appartiennent à ce que l'on appelle les „Symphonies de Paris“. Ces 6 symphonies furent commandées par „Le Concert de la Loge Olympique“ de Paris, dont la reine Marie-Antoinette était la dame patronnesse: voir ma page sur la symphonie No 82 pour plus de précisions sur l'histoire de ces symphonies. La Symphonie No 85 a probablement été composée en 1785, écrite pour flûte, 2 hautbois, 2 bassons, 2 cors et cordes (et éventuellement un clavecin en continuo). Il semble qu'elle fut la favorite de Marie-Antoinette d'Autriche, alors reine de France, d'où son surnom.

Une courte description citée des notes de Edward Tatnall CANBY publiées dans le livret de l'album Nonesuch HC-73011

"[...] In this work [...] every movement is pure late Haydn in style and power — the Mozart influence absorbed completely into a heightened Haydn expression.[...]. A magnificent slow introduction forms a grandiloquent gateway for the gentle, tuneful vivace first theme, succeeded in turn by the vigorous tutti. Then a startling oddity: in place of a second theme we hear an almost exact quotation from the "Farewell” Symphony (No. 45), here in the dominant minor (F minor), followed by a belated "second theme” — really the first theme once again, in the favorite late-Haydn manner. The striking development immediately takes up the "Farewell” motive (indicating its importance in the scheme); the first theme is then developed in an almost improvisational fashion, leading to a powerful extended cadence on D, the mediant — from which we slide easily back to the opening notes in B flat. After this long development, the recapitulation is brief: the "Farewell” episode is omitted entirely and only the two lovely versions of the opening idea are heard, both now in the home key

The second movement is at last a true Haydn allegretto (marked Romanza),
[...] which is given the full Haydn variation treatment. Its symmetrical halves are treated, in turn, to half-whimsical, half-serious elaborations of the most endearing sort. A middle variation in the minor furnishes contrast, leading back to the original tune with only a gentle, pastoral flute obbligato, like a stylized bird song, to vary it. The final variation, broadly elaborating the melody itself, leads to a peaceful coda (no storm and stress here).

The minuet is typical late Haydn, strong and solid, with humorous grace-note ornaments, and no trace of the elegant turns of a Mozart minuet. The trio is a peasant dance with simple tonic-dominant harmony — but its second half includes a breathtakingly beautiful pedal-point transition back to the dance tune itself.

The finale offers the now-expected rondo-style tune in square, fleet phrases, each half repeated. This is the first rondo-sonata we have thus far encountered in these works. After the first idea, the transition and second section in the dominant key are brief and fall back quickly to the home key and the opening theme, before there is a development (the A B A of the classic text-book rondo-sonata). The central development (C) thus must take off from the tonic or home key — not the usual dominant key of sonata form — and so is accordingly stronger, more emphatic in its keychanges, until the tonic seems utterly lost to the ear. A sudden octavedoubled emphasis on D major (exactly corresponding to that in the development of the first movement) leads us quickly back to the opening. The brief second section reappears in the home key, but there is no final repeat of the rondo theme (making the diagram A B A C A B), nor is there need for it in this perfectly balanced movement.
[...]".


Sur le verso de la pochette du disque est indiqué „compatible stereo“ - les étiquettes des disques indiquant simplement „stereo“ -, mais le petit autocollant appliqué au haut du recto de la pochette - photo ci-dessous - indique - très honnêtement - qu'il s'agit d'une stéréo produite électroniquement. En restaurant l'enregistrement, je l'ai donc remis en mono.


Design de cette pochette: Edward BUXBAUM
Selon la discographie de Michael GRAY, Georg-Ludwig JOCHUM enregistra cette symphonie avec la «Nordwestdeutsche Philharmonie» du 18 au 20 février 1959 dans la «Rudolf-Oetker-Halle» de Bielefeld - dans les mêmes sessions fut également enregistré le concerto pour violoncelle et orchestre op. 101. Le tout semble avoir été publié pour la première fois sur le disque «Die Volksplatte SMVP 8017» de la «Kristall Gesellschaft M.B.H. Köln», sous-label d'«EMI Electrola GmbH», puis - vers la fin des années 1960 - réédité aux USA sur ce disque MCS-2122 de «Monitor Collectors Series», un sous-label „budget“ de «Monitor Records»

Voici donc...

Joseph Haydn, Symphonie No 85 en si bémol majeur, HOB I:85, dite «La Reine», Nordwestdeutsche Philharmonie, Georg-Ludwig Jochum, 18 au 20 février 1959, Rudolf-Oetker-Halle, Bielefeld

   1. Adagio - Vivace                   06:17 (-> 06:17)
   2. Romance: allegretto               05:35 (-> 11:52)
   3. Menuetto: allegretto              04:36 (-> 16:28)
   4. Presto                            03:21 (-> 19:49)

Provenance: Monitor Collectors Series MCS-2122

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